המצבר ורכיביו – מידע כללי

זה נשמע לנו מובן מאליו להדליק את הרדיו ברכב או את המזגן כשחם, אך למעשה כל זה מתאפשר באמצעות המצאה מופלאה אחת – המצבר. המצבר הוא למעשה סוללה גדולה הנטענת במהלך הנסיעה, והיא המספקת את הכוח להתניע את המנוע ולבצע פעולות שונות ברכב המצריכות חשמל. מכיוון שמדובר ברכיב חשוב וחיוני, יש צורך לשמור על המצבר מכל משמר ולדאוג לבדיקה תקופתית.

ממה מורכב המצבר

כדי להבין מדוע חשוב לשמור על המצבר, כדאי להציץ קצת ברכיביו. חלק מהם מזכירים לנו את שיעורי החשמל בבית הספר:

  • קתודה – הקוטב השלילי של המצבר אשר עובר תהליך של חמצון. בדרך זו עוברים האלקטרונים למעגל החיצוני כדי לספק את החשמל.
  • אנודה – הקוטב החיובי שבו מתבצע תהליך החיזור (ההפוך מתהליך החמצון). בתהליך זה נקלטים אלקטרונים בתוך המעגל החיצוני.
  • אלקטרוליט – הרכיב הניטרלי של המצבר המפריד בין הקוטב החיובי לקוטב השלילי. זהו הרכיב הגורם ליצירת המתח החשמלי.
  • תאים – המצבר עצמו מורכב ממספר תאים אשר מסוגלים לייצר מתח בגובה של 2.1 וולט. כל אחד מתאי המצבר בנוי מלוחות שטוחים שצורתם כצורת מלבן, והם מסודרים בצורה של רשת. הלוחות האלה טבולים בכל עת תמיסה המורכבת ממים וחומצה (שממנה יש להיזהר כאשר מחליפים את המצבר). ללוחות המלבניים שי מטען שלילי או חיובי – בהתאם לחומר הכימי שבו הם טבולים.

מה יכול לפגוע במצבר

ישנן פעולות העלולות לפגוע בתפקודו של המצבר. אחת הפעולות הנפוצות היא השארת אורות דלוקים במשך זמן רב. פעולה זו תרוקן את המצבר ותגרום לעוגמת נפש. ברכבים החדשניים מותקנת מערכת אזעקה המצפצפת בקולי קולות כאשר הנהג שוכח להדליק את האורות. פעולה שנייה הפוגעת במצבר היא אי התנעת המנוע במשך זמן רב. ישנם אנשים אשר טסים לחו"ל למשך חודש שלם ומשאירים את רכבם בחנייה. כתוצאה מאי התנעת המנוע המצבר ניזוק. כדי לשמור על פעילותו התקינה של המצבר, בקשו משכנים או מחברים קרובים להתניע את הרכב למשך כרבע שעה בכל ארבעה ימים לפחות. ולבסוף, בדיקה שגרתית תקופתית אף עם לא מזיקה. פנו לחשמלאי רכב מקצועי ובקשו ממנו לבדוק את המצבר בכל 3 או 4 חודשים.

לכל מצבר לרכב יש זמן מדף, בגלל זה גם אם לא הייתה לכם בעיה במצבר בכל זאת מומלץ להחליף בכל שנתיים למצבר חדש.

להכין את המצבר לקיץ

הקיץ הוא אויבו המושבע של המצבר. בתקופה זו המצבר עובד שעות נוספות מבלי לקבל תגמול ראוי. ישראלים רבים נוסעים הלוך ושוב, מדליקים את המזגן בעוצמה גבוהה ומשאירים את הרכב ממונע במשך זמן רב מבלי לחשוב על ההשלכות. כדי להכין את המצבר לקיץ ולחסוך בעלויות שברכישת מצבר חדש מומלץ להיערך בהתאם. קודם כל, חשוב לגשת לחשמלאי רכב כדי שיבדוק את מפלס המים, ובעת הצורך ימלא אותו במים מזוקקים בלבד. שנית, אף על פי שזה נראה קשה עד בלתי אפשרי, נסו לחסוך באפליקציות או בצריכת המזגן. כך תקלו על המצבר ותפחיתו מהעומס. דרך נוספת להפחית את העומס היא לדומם את המנוע בעת עצירה ארוכה.

בוחרים מצבר חדש ואיכותי

הטיפ שלנו: ניסיתם להניע את המצבר עם כבלים ללא הצלחה? אם אתם צריכים מצבר ומהר אנו חושבים שעדיף לכם להזמין מצבר על ידי שירות מיוחד עד הבית שאותם נותנים ספקים שונים, פשוט חבל על הטירחה להגיע למוסך ולשלם לבעל המוסך גם יותר כסף! לא מאמינים? תנסו בעצמכם 🙂

חשמלאי הרכב אמר שאין ברירה אלא להחליף למצבר חדש? זה הזמן לקחת את המושכות לידיים ולבחור מצבר טוב ואיכותי. ראשית, בחרו יצרנית מוכרת המספקת גם תעודת אחריות ל-3 או 4 שנים לפחות. שנית, יש צורך להתאים את המצבר לרכב. אם יש לכם מנוע קטן, סביר להניח שתזדקקו למצבר של 60 אמפר. אם יש לכם מנוע גדול, תצטרכו לרכוש מצבר של 80 אמפר. על כל פנים, לפני שאתם בוחרים את המצבר המתאים לכם, כדאי להיוועץ בחשמלאי רכב מקצועי אשר יוכל לקבוע בוודאות באיזה סוג מצבר מדובר.

המידע נלקח מאתר לירון מצברים בכתובת – https://xn--5dbzyj.org.il/%D7%9E%D7%A6%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%9E%D7%A8%D7%9B%D7%96/